کمپرسور روتاری چیست؟

امروزه استفاده از کمپرسور در صنایع رایج شده است. کمپرسور دستگاهی می باشد که جهت متراکم نمودن سیالات مورد استفاده قرار می گیرد. کمپرسور ها با توجه به اقلیم و ظرفیت انواع مختلفی دارند که در کولر گازی از کمپرسور پیستونی، کمپرسور اسکرول و کمپرسور روتاری استفاده می شود. آیا می دانید کمپرسور روتاری چیست؟

کمپرسور روتاری چیست؟

روتاری کمپرسور از بهترین آن ها می باشد که در سیستم های تهویه مطبوع و یخچال فریز خانگی و.. مورد استفاده قرار می گیرد. این کمپرسور از نوع روغن تزریقی یا بدون روغن تولید و به بازار عرضه می شود. کمپرسور روتاری از مزایا و معایبی برخوردار می باشد.

کمپرسور (compressor) چیست؟

قبل از اینکه بدانید کمپرسور روتاری چیست و چه کاربردی دارد بهتر است ذهنیت کاملی از خود پمپ باد داشته باشید. کمپرسور نوعی دستگاه مکانیکی می باشد که امروزه در صنایع کوچک و بزرگ کاربرد فراوانی دارد. در واقع کار کمپرسور، ایجاد نیروی مکش لازم برای مکیدن گاز مبرد از اوپراتور، متراکم کردن گاز و سپس فرستادن آن به کندانسور است، که در آن گاز به مایع تبدیل می شود.

با گسترش صنایع که ازنیمه دوم قرن نوزدهم شروع گردید و با رشدی شتابان قرن بیستم را پشت سر گذاشت، بایدانتظار داشت که این ماشین پر ارزش نقش مهمتری را در قرنی که بتازگی شروع شده در رفاه بشر و توسعه صنایع بعهده داشته باشد. امروزه حضور این دستگاه در جای جای جوامع بشری به شدت به چشم می خورد که عمده ترین آن ها عبارت اند از وسائل خانگی، تجهیزات پزشکی، صنایع هواپیمائی و صنایع.

بررسی انواع کمپرسور

کمپرسور ها با توجه به ظرفیت و اقلیم و نوع دستگاه دارای انواع مختلفی هستند که در کولر گازی به طور معمول عبارتند از :

  • کمپرسور روتاری (Rotary)
  • کمپرسور پیستونی (Reciprocating)
  • کمپرسور اسکرول (Scroll)
کمپرسورهای پیچ دوار (روتاری)

کمپرسورهای روتاری یکی دیگر از کمپرسور های مشهور می باشد که در سیستم های تهویه و مطبوع مورد استفاده قرار می گیرند، عمدتا به آن ها کمپرسورهای پیچ دوار گفته می شود. این کمپرسور از نوع روغن تزریقی یا بدون روغن تولید و به بازار عرضه می شوند.

در این نوع کمپرسور ها گاز از دریچه ورودی وارد می شود و در اثر برخورد گردش تیغه ها و پره ها با گاز آن را با فشار به سوی لوله های خروجی هدایت میکند. کمپرسور روتاری مناسب آب و هوای با فشار هوایی بالا می باشد. همچنین تولید صدای بسیار کم و عدم لرزش دستگاه از ویژگی های منحصر به فرد این دستگاه محسوب می شود.

کمپرسور روتاری چیست؟
کمپرسور روتاری چیست؟
۸ مزیت کمپرسورهای روتاری

آیا می دانید دلیل محبوبیت کمپرسور روتاری چیست؟ روتاری کمپرسور در مقایسه با کمپرسور پیستونی دارای مزایای زیر می باشد.

  • نصب آسان
  • ابعاد کوچکتر
  • بازدهی بالاتر
  • طراحی ساده
  • هزینه ابتدایی کم
  • قطعات متحرک کم
  • افزایش بازدهی کمپرسور
  • لرزش کمتر، قطعات کمتر، قابلیت اطمینان بالاتر
معایب کمپرسور روتاری چیست؟

در مقایسه با سایر کمپرسورها، روتاری کمپرسور دارای محدودیت‌ هایی می باشد. بهتر است قبل از خرید‌ بدانید معایب کمپرسور روتاری چیست تا بتوانید خرید بهتری انجام دهید.

  • با شرایط کثیف مشکل دارد.
  • احتمال عمر کمتر نسبت به دیگر طراحی ها
  • تعداد بیشتر قطعات و در نتیجه طول عمر کمتر
  • طراحی های تک مرحله ای کارایی کمتری دارند.
  • قابلیت اطمینان پایین به علت تعداد بالای قطعات
  • طراحی های دو مرحله ای و بدون روغن هزینه اولیه بالاتری دارد.
  • بازدهی انرژی پایین به علت وجود کلیرانس و مقاومت شیر تخلیه
  • ظرفیت پایینتر، تا حداکثر ۱۸ کیلووات به علت ساختار این نوع کمپرسور
  • نوع طراحی این نوع کمپرسورها که باعث می شود روغن تزریق شود باعث انتقال روغن در هوای خروجی می شود.
کاربرد های کلیدی کمپرسور روتاری

کمپرسور روتاری معمولا در انواع کولر گازی ها و هواساز ها، تهویه خانگی و پمپ سرما تا ۵ تن تبرید به کار می رود.

نحوه کار روتاری کمپرسور

به طور کلی می توان گفت که انجام فرایند کمپرسور روتاری در پنج مرحله صورت می گیرد تا به یک سیکل کامل برسد. این مراحل پنج گانه به شرح زیر می باشد.

شروع: با حرکت از نقطه شروع شیر ورودی باز شده و حرکت دورانی پیستون در داخل محفظه سیلندر آغاز می شود.
مکش: با شروع حرکت دورانی پره ها در داخل محفظه، در بخشی از فضای آن خلأ ایجاد شده که این نیروی خلأ باعث مکش گاز از شیر ورودی می شود.
فشرده سازی: در این مرحله، شیر تخلیه بسته بوده، دوران پره ها باعث فشرده شدن گاز وارد شده پشت شیر تخلیه می شود. این عمل باعث بالا رفتن دما و فشار سیال می گردد.
تخلیه: بعد از اینکه فشار و دمای سیال به میزان تعیین شده برسد، شیر تخلیه باز شده و سپس گاز با دما و فشار بالا به بیرون از سیلندر تخلیه می گردد.
پایان: در نقطه پایان حرکت ۳۶۰ درجه ای پره ها در سیلندر تمام شده و سیکل عملکرد با رسیدن به نقطه نهایی، مجدداً به نقطۀ شروع باز می گردد.

کمپرسورهای رفت و برگشتی یا سیلندر بسته (پیستونی)

کمپرسور های رفت و برگشتی یکی از رایج ترین کمپرسور های صنعتی می باشد. این کمپرسور ها معمولا به صورت تک سیلندر هستند ولی قابلیت این را دارند که به بیش از یک سیلندر مجهز شوند. کمپرسور پیستونی شامل میل لنگ، میله اتصال، سیلندر، پیستون و سر شیر است. این کمپرسور دارای دو کفه می باشد که به همدیگر جوش خورده اند و امکان دسترسی به فضای داخلی دستگاه را ندارد. از این نوع کمپرسور ها معمولا برای ظرفیت های پایین بین ۵ تا ۱۰ تن تبرید که در مصارف خانگی کاربرد دارند استفاده می شوند.

کمپرسور های فنری یا چرخشی (اسکرول)

کمپرسور اسکرول دستگاهی برای فشرده سازی هوا یا مبرد است که در آن دو صفحه، یکی ثابت و دیگری متحرک به کار رفته است. این نوع کمپرسور از بازده و عملکرد بهتری برخوردار می باشد. کمپرسور های اسکرول معمولا در سیستم های تهویه ، هوای خودرو و چیلرهای تجاری استفاده می شوند.

از مزایای این دستگاه می توان به ساختار متراکم و صدای کم و از معایب آن می توان به ظرفیت محدود آن اشاره کرد، بدین معنا که تولید این نوع کمپرسور ها برای ظرفیت بالای ۳ تن مشکل است.

آدرس برق و صنعت امیری :

تهران، دماوند، جابان، جنب املاک امیری، برق و صنعت امیری

تلفن های برق و صنعت امیری :
۰۹۱۲۲۱۸۲۸۸۴
۰۹۱۰۲۱۸۲۸۸۴

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code