عیب یابی کمپرسور باد

کمپرسورهای هوا به عنوان دستگاه‌هایی برای ایجاد هوای فشرده به کار می‌روند و نقش مهمی در صنایع مختلف از جمله صنعت‌های ساختمانی، خودروسازی، الکترونیک، و بسیاری دیگر دارند. به منظور حفظ عملکرد بهینه و طول عمر طولانی کمپرسورها، نیاز به بررسی دوره‌ای، نگهداری صحیح و تعمیرات منظم است. در فرآیند تعمیرات، مهم‌ترین مرحله شناسایی دقیق مشکل و عیب یابی کمپرسور باد است.

عیب یابی کمپرسور باد

خرابی کمپرسور ها می تواند در قطعات مختلف اتفاق بیفتد. برخی از مشکلات معمول شامل نشتی ‌در لوله‌ها یا بدنه، خرابی موتور، مشکلات در شیرها و کنترل‌ها، کمبود روغن و یا مشکلات الکتریکی باشد.(علت افزایش فشار، آب دادن، باد نکردن و …)

عیب یابی و تشخیص درست مشکل کمپرسور هوا

اولین نکته برای اینکه بتوانید مشکل کمپرسور خود را بررسی کنید باید بتوانید تشخیص درست دهید و نیاز است که بتوانید از انواع و اجزای کمپرسور اطلاعات داشته باشید که خیلی خلاصه آن ها را توضیح می دهیم.

انواع مختلف کمپرسورها و اجزای آن ها
کمپرسور گریز از مرکز
  • موتور: تولید نیروی مکانیکی برای فشرده‌سازی هوا.
  • پیستون: ایجاد حرکت مکانیکی به‌منظور فشرده‌سازی هوا.
  • سوپاپ‌ها: کنترل جریان هوا در ورودی و خروجی کمپرسور.
  • رینگ‌ها: جلوگیری از نفوذ گاز فشرده به کارتر و روغن از پیستون.
  • سنسور حرارتی: نظارت بر دمای خروجی گاز فشرده.
  • افتر کولر: خنک‌کننده هوای خروجی.
کمپرسور پیستونی
  • موتور: تولید نیروی مکانیکی برای فشرده‌سازی هوا.
  • پیستون: ایجاد حرکت مکانیکی به‌منظور فشرده‌سازی هوا.
  • سوپاپ‌ها: کنترل جریان هوا در ورودی و خروجی کمپرسور.
  • رینگ‌ها: جلوگیری از نفوذ گاز فشرده به کارتر و روغن از پیستون.
  • فیلتراسیون: تصفیه روغن و هوا از ذرات معلق.
  • سنسور حرارتی: نظارت بر دمای خروجی گاز فشرده.
کمپرسور اسکرو
  • موتور: تولید نیروی مکانیکی برای فشرده‌سازی هوا.
  • اسکروها: دو اسکرو متداخل برای فشرده‌سازی هوا.
  • سوپاپ‌ها: کنترل جریان هوا در ورودی و خروجی کمپرسور.
  • رادیاتور: خنک‌کننده برای حرارت تولید شده در فشرده‌سازی.
  • سنسور فشار: نظارت بر فشار هوا در کمپرسور.
کمپرسور دیافراگمی
  • موتور: تولید نیروی مکانیکی برای فشرده‌سازی هوا.
  • دیافراگم: ایجاد حرکت مکانیکی به‌منظور فشرده‌سازی هوا.
  • سوپاپ‌ها: کنترل جریان هوا در ورودی و خروجی کمپرسور.
  • فیلتراسیون: تصفیه هوا از ذرات معلق.
کمپرسور مارپیچی
  • موتور: تولید نیروی مکانیکی برای فشرده‌سازی هوا.
  • مارپیچ‌ها: ایجاد حرکت مکانیکی به‌منظور فشرده‌سازی هوا.
  • سوپاپ‌ها: کنترل جریان هوا در ورودی و خروجی کمپرسور.
  • فیلتراسیون: تصفیه هوا از ذرات معلق.

این تیترها به‌خوبی نشان‌دهنده انواع کمپرسورها و اجزای مخصوص به خود هستند که در هر نوع کمپرسور، نقش مهمی در عملکرد و عمر مفید آن ایفا می‌کنند. همچنین، توجه به نگهداری و تعمیرات منظم از اهمیت بالایی برخوردار است تا کمپرسور باد به‌طور بهینه کار کند و مشکلات بزرگتری را جلوگیری کند.

حال که اجزا و انواع کمپرسور را شناختید به سراغ بررسی مشکلات و علت های آن ها می پردازیم این امکان وجود دارد که وقتی مشکلی را نام می بریم علائم آن یا راهکار برای برطرف کردن آن عیب کمپرسور باد دیگر مشکلات هم پوشانی داشته باشد ویکسان باشد

داغ شدن بیش از حد کمپرسور باد به دلایل زیر است

بررسی میزان روغن

ابتدا مطمئن شوید که میزان روغن کافی در کمپرسور و دستگاه وجود دارد. اگر کمبود روغن وجود دارد، آن را به میزان مناسب تکمیل کنید.

بررسی خطوط روغن

خطوطی که روغن را منتقل می‌کنند را بررسی کنید. اگر خطوط مسدود هستند، آنها را تمیز کنید و از مسدود شدن آنها جلوگیری کنید.

بررسی فیلتر روغن

در بحث عیب یابی کمپرسور باد فیلتر روغن نقش مهمی در حفظ کیفیت روغن و پاک نگه داشتن آن دارد. اگر فیلتر روغن کثیف یا مسدود شده است، آن را تعویض کنید یا تمیز کنید.

بررسی سطوح و پره‌ها

ممکن است سطوح داخلی کمپرسور یا پره‌های آن کثیف شده باشند که باعث افزایش دما می‌شود. این سطوح و پره‌ها را تمیز کنید.

چک کردن سیستم خنک‌کاری

سیستم خنک‌کاری کمپرسور را بررسی کنید و از وجود گرد و غبار و مواد کثیف در آن جلوگیری کنید. اطمینان حاصل کنید که همه فن‌ها به خوبی کار می‌کنند.

افزایش فشار کمپرسور هوا به چه دلیلی است؟
قطعه پرشر سوئیچ

اگر این قطعه معیوب باشد یا ایرادی در کارکرد آن وجود داشته باشد، ممکن است فشار به طور ناخواسته افزایش یابد. تعویض یا تعمیر این قطعه توسط فنی‌حرفه‌ای انجام شود.

مخزن ذخیره هوای فشرده

اگر مخزن به درستی پر نشود یا دچار نقص باشد، افزایش فشار اتفاق می‌افتد. بررسی و تعمیر مخزن می‌تواند این مشکل را حل کند.

آنلودر

مشکلات در کارکرد آنلودر می‌توانند باعث افزایش فشار شوند. بررسی و تعمیر آنلودر لازم است.

تنظیمات سیستم‌های کنترلر و پی ال سی دستگاه

اگر تنظیمات سیستم‌های کنترلر و پی ال سی دستگاه نادرست باشند، ممکن است فشار بیش از حد ایجاد شود. تنظیمات صحیح این سیستم‌ها می‌تواند مشکل را حل کند

کم بودن هوای خروجی کمپرسور

در عیب یابی کمپرسور باد کم بودن هوای خروجی کمپرسور ممکن است به دلیل گرفتگی فیلتر، خرابی فشارسنج، بدون بار ماندن کمپرسور، شکست سوپاپ یا رینگ‌های پیستون باشد.

برای رفع مشکل، باید فیلتر را بررسی کرد، فشارسنج را چک کرد، کمپرسور را با بار اجرا کرد و قطعات خراب را تعمیر یا تعویض کرد. در صورت نیاز به تخصص بیشتر، به تعمیرکاران مجرب مراجعه کنید.

عیب یابی کمپرسور باد
عیب یابی کمپرسور باد
شنیدن صداهای بلند از کمپرسور هوا
رسیدگی یا شل شدن تسمه

اگر تسمه‌ها درست نصب نشده یا پوسیده‌اند، ممکن است باعث ایجاد صداهای ناخوشایند شوند.

خرابی ساختار سیلندر و پیستون

این مشکل می‌تواند به دلیل آسیب‌ها و خرابی‌ها در ساختار داخلی سیلندر و پیستون‌ها باشد که منجر به ایجاد صداهای غیرعادی می‌شود.

وجود ذرات در محفظه سیلندر

ورود ذرات غیرمجاز به داخل محفظه سیلندر می‌تواند به سایر قطعات موتور آسیب برساند و صداهای ناخوشایندی ایجاد کند.

خرابی قطعات شاتون و یاتاقان‌ها

قطعات شاتون و یاتاقان‌ها درون موتور با زمان و استفاده ممکن است فرسوده شوند و صداهای غیرمعمولی ایجاد کنند.

وارد شدن ضربه به پوسته سیلندر

ضربات قوی به موتور می‌توانند باعث خرابی پوسته سیلندر و دیگر قطعات مرتبط شوند و صداهای ناخوشایند ایجاد کنند.

خرد شدن تیغه‌های سوپاپ ورودی و خروجی

این مشکل می‌تواند به دلیل فرسایش و خرابی تیغه‌های سوپاپ‌ها باشد که باعث صداهای غیرعادی در کمپرسور باد می‌شود.

علت آب دادن کمپرسور
نشتی از واشر سرسیلندر

واشر سرسیلندر یک قطعه کاربردی است که بین سرسیلندر و سیلندر قرار دارد و نقطه اتصال آن‌ها را سد می‌کند. اگر واشر سرسیلندر خراب شود یا نشتی داشته باشد، آب می‌تواند به داخل سیلندر وارد شود.

انبساط غیر استاندارد

در برخی موارد، کمپرسور‌های هوا در شرایط دمایی نامناسب کار می‌کنند و ممکن است انبساط غیر استاندارد بخار آب ایجاد شود که به شکل قطرات آب در سیلندر نشان می‌دهد.

ترک در سرسیلندر و سیلندر

ترک‌ها در قطعات کمپرسور مانند سرسیلندر و سیلندر می‌تواند مسیر ورودی آب به داخل سیلندر را ایجاد کند.

عدم تنظیم صحیح کمپرسور

تنظیمات نامناسب کمپرسور می‌تواند باعث ورود آب به داخل سیلندر شود.

رطوبت موجود در هوا

هوای اطراف ممکن است دارای رطوبت زیادی باشد و کمپرسور نتواند آن را به طور کامل از هوا تصفیه کند، در نتیجه آب به داخل کمپرسور و سیلندر وارد می‌شود

علت باد نکردن پمب باد
سوئیچ فشار

ممکن است سوئیچ فشار که وظیفه تنظیم و کنترل فشار کمپرسور است، خراب شده یا نقص داشته باشد که باعث نمی‌شود کمپرسور به درستی کار کند و باد را منتقل کند. در این صورت، نیاز به تعویض سوئیچ فشار است.

گیر کردن پیستون

پیستون کمپرسور ممکن است به دلیل رسوبات یا خرابی‌های دیگر در داخل محفظه آنلودر گیر کند، که باعث محدود شدن جابه‌جایی پیستون و کمپرسور می‌شود. این مشکل نیازمند تعمیر و رفع خرابی است.

در هر صورت، اگر مشکل با تعویض سوئیچ فشار یا تخلیص پیستون حل نشد، بهتر است به کارشناسان تعمیرکار مراجعه کرده

آدرس برق و صنعت امیری :

تهران، دماوند، جابان، جنب املاک امیری، برق و صنعت امیری

تلفن های برق و صنعت امیری :
۰۹۱۲۲۱۸۲۸۸۴
۰۹۱۰۲۱۸۲۸۸۴

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code