الکترود پنج چیست و چه کاربردی دارد؟

الکترودهای جوشکاری بر اساس نوع پوشش، طرز ساخت، جنس مفتول، نوع روکش و ضخامت به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند. در این مقاله قرار است در رابطه با الکترود پنج صحبت کنیم. الکترود پنج، ضخیم‌ترین نوع الکترود است که معمولا برای کارهای صنعتی و ساختمان‌سازی و اتصال اسکلت‌های فلزی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

الکترود پنج چیست و چه کاربردی دارد؟

اما شرایط استفاده از این الکترود چیست؟ این الکترود را باید به چه نوع دستگاه اینورتری متصل کرد؟ آیا دستگاه‌های جوشکاری خانگی و کم‌حجم قابلیت آب کردن این نوع الکترود را دارند؟

الکترود پنج را به چه دستگاه اینورتری متصل کنیم؟

دستگاه اینورتری که قرار است الکترود پنج را آب کند، باید ۱۶۰ تا ۲۵۰ آمپر، ظرفیت داشته باشد. البته به شرطی که آمپر دستگاه واقعی باشد و بتواند با حداکثر ظرفیت کار کند. اگر دستگاه اینورتر ظرفیت لازم برای کار با الکترود پنج را نداشته باشد، علاوه بر این که عملیات جوشکاری ناموفق خواهد شد، دستگاه اینورتر نیز خسارت می‌بیند.

به همین خاطر برای کار با الکترود پنج، باید دستگاهی قدرتمند و با ظرفیت بالا انتخاب کنید. اینورترهای RH-4602 و RH-4604 رونیکس با ظرفیت ۲۰۰ آمپر واقعی، قابلیت ۲۰ دقیقه جوشکاری بی‌وقفه با الکترود پنج را دارا هستند. اما چه ویژگی‌ در اینورترهای رونیکس وجود دارد که باعث می‌شد کاربر بتواند الکترود پنج را به وسیله آن‌ها آب کند؟ در ادامه به این سوال پاسخ می‌دهیم.

۲۰۰ آمپر واقعی!

استادکاران جوشکاری می‌دانند که برای کار با الکترود پنج، حداقل ۲۲۰ تا ۲۵۰ آمپر ظرفیت نیاز داریم. اما اینورترهای رونیکس با ۲۰۰ آمپر ظرفیت می‌توانند الکترود پنج را آب کنند.

دلیل این اتفاق تکنولوژی ساخت به‌روز و استفاده از مواد اولیه باکیفیت است. در این دستگاه‌ها، از خازن‌های ظرفیت بالا در مدار رکتیفایر استفاده شده که با برق ۲۲۰ ولت و فرکانس ۵۰ هرتز کار می‌کنند. حداکثر توان ورودی اینورترها برابر با ۹.۵ کیلو ولت آمپر است و حداکثر جریان ورودی آن ۴۳ آمپر. استفاده از سیم‌پیچ با درجه خلوص مس بالا، استفاده از کلیدهای باکیفیت و اتصالات مسی با درجه‌ی خلوص بالا، بهره‌گیری از تکنولوژی IGBT برای تضمین کیفیت جوشکاری و همچنین قابلیت تنظیم عمق جوش از دیگر ویژگی‌هایی است که این اینورترها را برای کار با الکترود پنج مناسب می‌کند.

توربوفن‌پلاس، تضمین کارایی بیشتر

دستگاه اینورتر دمای بسیار بالایی تولید می‌کند. به همین خاطر این ابزار باید توانایی خنک‌سازی متناسب با فعالیتشان داشته باشند. از طرف دیگر کار با الکترود پنج، تنش گرمایی بیشتری به دستگاه وارد می‌کند. اینورترهای رونیکس برای حل این معضل، از فناوری توربوفن‌پلاس بهره می‌برند.

اینورترهای مجهز به توربوفن‌ پلاس قابلیت دو برابر هوادهی بیشتر نسبت به دیگر دستگاه‌های مشابه را دارند. این قابلیت تضمین کننده کارایی بیشتر و استهلاک کمتر دستگاه جوشکاری است.

انتخاب دستگاه اینورتر مناسب با الکترود پنج

معمولا حرفه‌ای‌ها سراغ الکترود پنج می‌روند چون کار با این الکترود در پروژه‌های بزرگ کاربرد دارد. استادکاران برای انتخاب دستگاه اینورتری متناسب با الکترود پنج، سخت‌گیر هستند و سراغ اینورتری مطمئن می‌روند.

اینورترهای RH-4602 و RH-4604 رونیکس انتخاب حرفه‌‌ای‌ها است. این محصولات قدرتمند، توانایی ۲۰ دقیقه جوشکاری بی‌وقفه با الکترود پنج را دارا هستند. برای اطلاعات بیشتر “اینورتر جوشکاری RH-4604 رونیکس، با تکنولوژی توربو فن پلاس” و “اینورتر RH-4602 رونیکس؛ نهایت کیفیت در جوشکاری“را بخوانید.

الکترودهای جوشکاری، از اقلام بسیار کاربردی و مهم در صنعت جوشکاری هستند. این الکترودها انواع بسیار زیادی دارند که بر حسب شرایط باید از مناسبترین آنها استفاده کرد. یکی از الکترودها، الکترود پایه مس است که از آن برای جوشکاری آلیاژهای مس و برنز استفاده می‌شود. در ادامه با این الکترود بیشتر آشنا شده و به کاربردهای آن در صنعت پی می‌بریم.

الکترود پنج چیست و چه کاربردی دارد؟
الکترود پنج چیست و چه کاربردی دارد؟
الکترود پایه مس چیست؟

همانطور که گفته شد الکترود پایه مس، از انواع پرکاربرد الکترودهای جوشکاری بوده که از آن برای جوش دادن آلیاژهای مسی و برنزی استفاده می‌شود. الکترود پایه مس، جزو پرفروشترین و پرمصرف‌ترین الکترودها است و نسبت به برخی از الکترودهای دیگر از مقاومت بسیار خوبی برخوردار می‌باشد. در زمان جوشکاری با این الکترود، جریان الکتریکی به بهترین شکل ممکن هدایت شده و جوشکاری با بالاترین کیفیت ممکن انجام می‌گیرد. الکترودهای پایه مس که به عنوان مونل هم شناخته می‌شوند، تنوع بسیاری زیادی دارند. برای همین هنگام خرید الکترود پایه مس، میتوان مناسب‌ترین آن را بر اساس شرایط و نوع جوشکاری انتخاب و خریداری کرد. در زیر به چند مورد از پرفروشترین مدل‌های الکترود پایه مس اشاره می‌کنیم.

الکترود پایه مس ایساب OK 94.25

این نوع از الکترودهای پایه مس، برای جوشکاری لوازم مسی و برنزی بسیار ایده‌آل هستند. همچنین از آنها میتوان برای لایه‌دهی فولادها نیز استفاده کرد. الکترودهای OK 94.25، بر اساس استانداردهای خاصی در کشور سوئد ساخته می‌شوند.

الکترود پایه مس ایساب OK 94.35

این دسته از الکترودها نیز جزو بهترین و پرفروشترین الکترودهای پایه مسی هستند. از الکترودهای پایه مس OK 94.35 میتوان برای جوشکاری قطعات مختلفی استفاده کرده و از پایداری و مقاومت بی‌نظیر آنها بهره‌مند شد.

الکترود پایه مس ایساب OK 94.55

الکترودهای OK 94.55 از دیگر الکترودهای شناخته شده بر پایه مس هستند. این الکترودها نیز مقاومت بسیار بالایی دارند و در برابر خوردگی مقاوم عمل می‌کنند. از این دسته از الکترودهای جوشکاری میتوان برای حوزه‌ها و صنایع مختلفی استفاده کرد.

چرا از مس آلیاژی برای ساخت الکترود استفاده می‌شود؟

مس یکی از فلزات بسیار پر کاربرد در صنعت است و به عنوان یکی از فراوان‌ترین فلزات موجود در طبیعت شناخته می‌شود. در واقع یکی از دلایلی که از این آلیاژ برای ساخت الکترود استفاده می‌شود، همین کمیاب نبودن آن است. مس از خواص فیزیکی و شیمیایی مختلفی برخوردار است و آلیاژهای مختلفی از آن در طبیعت به وفور یافت می‌شود. الکترودهای جوشکاری که از مس ساخته می‌شود، برای جوشکاری مقاومتی بسیار مناسب هستند. دلیل آن هم این است که مس در برابر حرارت و انتقال گرما، مقاومت پایینی دارد. علاوه بر این، مس از بهترین فلزات برای هدایت جریان الکتریکی است. برای همین میتوان از آن با خیال آسوده در ساخت الکترودها استفاده کرده و از خواص منحصربفرد آن بهره‌مند شد. خصوصیات فیزیکی و شیمیایی مس باعث می‌شود تا در جوشکاری سبب ایجاد اتصال تمیز و با کیفیتی بشود.

آدرس برق و صنعت امیری :

تهران، دماوند، جابان، جنب املاک امیری، برق و صنعت امیری

تلفن های برق و صنعت امیری :
۰۹۱۲۲۱۸۲۸۸۴
۰۹۱۰۲۱۸۲۸۸۴

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code