کمپرسور اسکرو چیست؟(قسمت دوم)

در ادامه قسمت قبل کمپرسور اسکرو به مزایا و ویژگی‌های کمپرسور‌های اسکرو  می پردازیم از جمله پایین بودن هزینه‌ی نگهداری، مصرف کم و کاربردهای متنوع آن‌ها باعث شده تا استفاده از این نوع کمپرسورها نسبت به کمپرسورهای پیستونی ترجیح داده شود. امروزه کمپرسورهای اسکرو، نظر بسیاری از صاحبان مشاغل و صنایع را به خود جلب کرده و در صنایع گوناگون از جمله صنایع غذایی، دارویی و بهداشتی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

کاربردهای مختلف کمپرسور اسکرو بدون روغن

این دستگاه‌ ها عموما کاربردی غیر از صنایع ندارند و غالبا از آن‌ها برای مصارف غیر صنعتی استفاده نمی‌شود. از این نوع کمپرسورها معمولاً برای جایگزینی کمپرسورهای پیستونی در مواردی که به حجم زیادی از هوای فشار قوی نیاز است. برای کاربردهای بزرگ صنعتی و یا ابزارهای پرقدرت بادی مانند چکش‌ها و آچارهای بادی استفاده می‌شود.

علاوه بر این، با توجه به نحوه‌ی عملکرد کمپرسور اسکرو، در مواردی که به فشار هوای مداوم نیاز است، می‌توان از این دستگاه بهره‌مند شد. از این نوع کمپرسور در تجهیزاتی با کیفیت بالا مانند تولیدات صنعتی و تجهیزات پزشکی استفاده می‌ گردد. البته هنگام خرید کمپرسورهای اسکرو، انتخاب مناسب‌ ترین نوع آن، با توجه به نوع فعالیت صنایع و مشاغل، نیز از اهمیت زیادی برخوردار است.

به عنوان مثال، از کمپرسور اسکرو روغنی در صنایع غذایی و بهداشتی، به دلیل احتمال نشتی روغن استفاده نمی‌شود. اما استفاده از کمپرسور اسکرو خشک یا بدون روغن محدودیتی نداشته و در کلیه‌ی صنایع به کار برده می‌شود.

با توجه به کاربردهای گسترده‌ی انواع کمپرسورهای اسکرو، امروزه شرکت‌ ها و برندهای مختلفی این دستگاه‌ ها را تولید و عرضه می‌کنند؛ لذا برای خرید کمپرسور اسکرو، انتخاب مجموعه‌ای که به شکل تخصصی و با بالاترین کیفیت این دستگاه‌ ها را تولید می‌کند، از اهمیت زیادی برخوردار است.

خیلی از صنایع از کمپرسور اسکرو برای تولید محصولات خود استفاده می کنند. اگر از نوشابه قوطی می نوشید، در ماشین رانندگی می کنید و یا حتی مجله می خوانید، این را در نظر داشته باشید که تمامی این موارد با استفاده از مدل های مختلف کمپرسور اسکرو تولید شده است.

کمپرسور اسکرو چیست؟(قسمت دوم)
کمپرسور اسکرو چیست؟(قسمت دوم)
کمپرسور اسکرو روغنی

در این مدل کمپرسور های اسکرو، کمپرسور با تزریق روغن به آن، روغن کاری می‌ شود. آیا می دانید کاربرد روغن کمپرسور اسکرو چیست؟ روغن موجود در کمپرسور نه تنها از داغ شدن روتورها و سایر اجزای آن جلوگیری می‌ کند، بلکه اصطکاک و ساییدگی قطعات را نیز کاهش می‌ دهد. لذا این نوع کمپرسور ها طول عمر بیشتری نسبت به نمونه‌ های بدون روغن و خشک دارند. با توجه به کیفیت هوای فشرده شده در کمپرسور های غیر روغنی، از آن‌ها در فرآیندهای حساستر استفاده می‌شود. وجود روغن در کمپرسور های اسکرو چهار عملکرد مهم را انجام می‌ دهد:

– خنک کنندگی
– روان‌ کاری
– آب‌ بندی
– پخش کردن صدا

عملکرد کمپرسور اسکرو تزریقی به فرآیند فشرده سازی ایزوترمال شبیه می‌ باشد. زیرا گرمای حاصل از فرآیند فشرده سازی توسط روغن تقریبا به طور کامل از بین می‌رود. دمای روغن تزریق شده به محفظه فشرده سازی عموما در دمای ۶۰-۷۰۰C کنترل می‌ شود.

شیر ترموستاتیک مقدار روغنی را که در خنک کننده روغن و یا در بای‌پس در گردش است، به منظور حفظ دمای مطلوب در طیف گسترده‌ای از دمای محیط، کنترل می‌کند. مخلوطی از هوای فشرده و روغن از فضا خالی شده و به جداکننده منتقل می‌گردد.

در این قسمت، بیشتر روغن از طریق تغییر جهت و سرعت از هوای فشرده خارج می‌شود. سپس برای از بین بردن روغن باقی مانده و در نتیجه حمل بسیار کم روغن نیز از فیلترهای درشت استفاده می‌شود (معمولاً ۲-۵ ppm). علاوه بر خنک کننده روغن، از خنک کننده هوا نیز برای خنک کردن هوای تخلیه شده و از بین بردن رطوبت اضافی استفاده می شود.

در بیشتر کاربرد ها از کولرهای نوع رادیاتور استفاده شده که امکان بازیابی گرما از فرآیند فشرده سازی را فراهم می‌ کند. در برخی کمپرسورهای اسکرو روغنی از خنک کننده‌ های آبی به عنوان مبدل‌ های حرارتی نیز استفاده می‌ شود.

عملکرد کمپرسورهای اسکرو روغنی

جریان هوا: هوا از طریق فیلتر و شیر ورودی باز، وارد کمپرسور شده و فشرده می‌شود؛ ترکیبی از هوا و روغن فشرده شده از طریق شیر چک به داخل گیرنده‌ی هوا یا جدا کننده‌ی روغن از هوا جریان می‌ یابد. سپس هوا از طریق شیر خروجی (شیر کم فشار و خنک کننده‌ی هوا) تخلیه می‌ شود. در حین کار با بار، شیر کم فشار، حداقل فشار لازم را در مخزن جدا کننده برای روغن ‌کاری نگه می‌دارد.

دریچه چک یکپارچه مانع از ورود هوای فشرده شده در قسمت پایین شیر ​​در هنگام کار بدون بار می‌ شود. هنگامی که کمپرسور متوقف می‌شود، شیر چک و دریچه ورودی بسته شده و از ورود هوای فشرده شده (و روغن) به داخل فیلتر هوا جلوگیری می‌کند.

جریان روغن: در قسمت گیرنده‌ی هوا یا جدا کننده‌ روغن، مقدار زیادی روغن به وسیله‌ی نیروی گریز از مرکز (Centrifugal action) از ترکیب هوا و روغن خارج شده و روغن باقی مانده نیز توسط جدا کننده‌ روغن برداشته می شود..

روغن در قسمت پایین گیرنده‌ هوا یا جدا کننده‌ی روغن جمع شده و به عنوان مخزن روغن عمل می‌ کند. سیستم روغن دارای شیر بای‌ پس ترموستاتیک می‌ باشد. هنگامی که دمای روغن زیر نقطه تعیین شده خود باشد، شیر بای‌ پس، بسته شده و مانع از رسیدن روغن به خنک کننده‌ می‌ گردد.

فشار هوا، روغن را از گیرنده هوا یا جدا کننده‌ روغن از طریق فیلتر و دریچه توقف روغن به درون کمپرسور وارد می‌ کند. هنگامی که دمای روغن به نقطه تنظیم شده افزایش یابد، شیر بای‌پس باز شده و آن را به سمت خنک کننده‌ی روغن هدایت می کند.

در دمای حدود ۱۵ درجه سانتیگراد (۲۷ درجه فارنهایت) که بالاتر از مقدار تعیین شده می‌ باشد، تمام روغن به سمت کولر روغن جریان می‌ یابد. هنگام توقف عملکرد کمپرسور، دریچه توقف روغن، از خیس شدن کمپرسور با روغن جلوگیری می‌ کند.

کمپرسور اسکرو چیست؟(قسمت دوم)
کمپرسور اسکرو چیست؟(قسمت دوم)
اجزای تشکیل دهنده کمپرسور اسکرو

اجزای کمپرسور اسکرو چیست؟ کمپرسورهای اسکرو از قطعات مختلفی تشکیل می‌ شود. قطعاتی که در ادامه نام می‌ بریم در اکثر کمپرسور‌ ها وجود دارند.

فیلتر هوا

در پاسخ به این سوال که وظیفه فیلتر هوا در کمپرسور اسکرو چیست، باید گفت: فیلتر هوا برای خارج کردن گاز‌ها از کمپرسور مورد استفاده قرار می‌ گیرند؛ اگر فیلتر هوا به درستی کار نکند، دستگاه از داخل دچار آسیب می‌ شود. فیلتر هوا را باید بعد از مدتی استفاده از کمپرسور بررسی کرد و از سلامت آن مطمئن شد.

فیلتر روغن

وجود فیلتر روغن نیز مانند فیلتر هوا برای کمپرسور اسکرو روغنی واجب است. روغن در ابتدا از فیلتر روغن رد شده و فیلتر روغن وظیفه تمیزی و گرفتن املاح مضر روغن را دارد.‌ فیلتر روغن نیز مثل فیلتر هوا است و باید بعد از استفاده از کمپرسور آن را بررسی کرد تا از سلامت فیلتر مطمئن شد.

بلبرینگ

بلبرینگ‌ ها نقش اساسی در انواع کمپرسور اسکرو دارند. این قطعه در کمپرسور به کاهش استهلاک کمک می‌ کند. همچنین در کاهش نویز دستگاه و روان بودن آن تاثیر دارد. بلبرینگ‌ ها در بیشتر قسمت‌ های کمپرسور قرار دارند و به کار چرخش‌ های دایره وار و دورانی کمک می‌ کنند.

دریچه‌ های مکش

دریچه‌ های مکش می‌ توانند در انواع تنظیمات مختلف ارائه شوند. دریچه مکش یا ورودی به عنوان اولین نقطه ورود هوا به کمپرسور عمل می‌کنند و دارای تنظیمات خاصی هستند که مطابق با آن باز و بسته می‌شوند تا راندمان دستگاه حفظ شود.

دریچه‌ های تخلیه

دریچه تخلیه داخل یک کانتینر قرار دارد و برای استفاده فوری به شیلنگ های هوا وصل می‌شود، آن‌ها به عنوان عوامل مهم تنظیم کننده فشار هوا به شمار می‌روند. نقص و خراب شدن دریچه‌ های تخلیه نه تنها خطراتی برای دستگاه شما بلکه برای پرسنل مجاور و محیط کار نیز ایجاد می‌کند.

موتور

آیا می دانید اهمیت موتور در کمپرسور اسکرو چیست؟ هرچه ظرفیت مخزن و سطح پروژه بالاتر باشد نیاز به موتور قوی‌تر و پرقدرت‌تری است. در برخی از موتور‌ ها حالت اسمارت قرار داده شده است و این حالت امنیت شما و دستگاه را فراهم ‌می‌کند و در زمان‌های مورد نیاز، موتور از حرکت باز می‌ایستد. لازم است بدانید متداول‌ ترین موتور‌ها در کمپرسور، موتور‌های برقی هستند.

مخازن ذخیره‌ سازی

تقریبا همه‌ی کمپرسور های اسکرو دارای مخزن ذخیره سازی هستند. ظرفیت مخزن‌ های ذخیره سازی در اندازه و مقیاس متفاوت است، اگرچه برای کاربردهای حرفه ای و صنعتی، مخازن ذخیره قابل ملاحظه‌ ای بزرگتر خواهند بود. هرچه مخزن بزرگتر باشد، زمان استراحت بیشتری برای موتور فراهم می‌ کند.

روتور

هنگامی که یک دستگاه روشن است و مراحل اولیه آن برنامه‌ ریزی شده است، روتورها به چرخ دنده ضربه می‌ زنند و هوای مکش را از طریق دریچه بازیافت می‌ کنند. روتورها از طریق سیستم توزیع اتصال یاطاقان، کمربند و درایو موتور، به موتور کمپرسور متصل شده و چرخش را شروع می‌ کنند. با شروع این چرخش، هوا در فضای بین روتورها مکیده شده و با ادامه چرخش، فشرده می‌ شود.

بخش کنترل سیستم

این قسمت از دستگاه کمپرسور ، برای کنترل پارامترهای مختلف مثل فشار دستگاه استفاده می‌ شود و معمولا تنظیمات اولیه آن توسط کارخانه سازنده انجام شده است و برخی از موارد ساده باید توسط اپراتورهای دستگاه تنظیم شوند.

جدا کننده‌ها (Seperators)

در برخی مدل‌های کمپرسور، جداکننده‌ها تعبیه شده است و این جداکننده ها وظیفه تمیزی و عبور روغن را به عهده دارند که این امر کار مهمی در کارکرد کمپرسور‌ها است. اگر روغن، بین قطعات به درستی پخش نشود باعث افزایش دما و خرابی در بخش‌ های مختلف کمپرسور می‌ شود.

پیچ، واشر و مهره

این قطعات نیز مانند هر دستگاه دیگر در کمپرسور های اسکرو نیز وجود دارند. این قطعات از فولاد ضد زنگ ساخته شده اند که باعث مقاومت بیشتر اجزای کمپرسور می‌شود و در نتیجه عمر دستگاه افزایش می‌ یابد.

مزایا و معایب کمپرسور اسکرو چیست؟
مزایا
  • بازده عملکرد در کمپرسور های اسکرو حدود ۲۵ تا ۳۰ درصد بیشتر از کمپرسور های پیستونی است.
  • در کمپرسور اسکرو به دلیل عدم وجود قطعات متحرک و نبود اصطکاک بالا، دیگر دلیلی برای وجود لرزش و سر و صدا وجود ندارد.
  • با حذف قطعات مکانیکی و کاهش حجم مخزن، نصب کمپرسور ها نیاز به فضای کمتری نسبت به کمپرسور های پیستونی و روتاری خواهد داشت.
  • کمپرسور های اسکرو نسبت به شرایط ناپایدار، حساسیت کمتری داشته و به سرعت تنظیم می‌شوند.
معایب
  • کمپرسور های اسکرو نسبت به کمپرسور پیستونی، قیمت بالاتری دارد.
  • هزینه‌ های نگهداری کمپرسور اسکرو خصوصا در ظرفیت‌های پایین‌ بسیار بالا بوده و به همین خاطر خرید این کمپرسورها با ظرفیت کمتر از ۷۰ کیلو وات عملا مقرون به صرفه نیست.
نکاتی در زمینه نگهداری از کمپرسور اسکرو

برای نگهداری از کمپرسور های اسکرو باید نکاتی را در نظر داشت. این نکات باعث می‌ شوند که دستگاه شما نیاز به تعمیرات کمتری داشته باشد و عمر مفید آن بیشتر شود.

  • به کمپرسورها وقفه‌ ای برای خنک شدن بدهید.
  • هر موقع که حس کردید عملکرد دستگاه افت کرده است، آن را سرویس کنید.
  • به طور مرتب فیلتر هوا و فیلتر روغن را چک کنید. از روغن مخصوص کمپرسور های اسکرو استفاده نمایید.
  • اگر کمپرسور اسکرو شما خراب شد، آن را به یک متخصص برای تعمیر بسپارید.
کمپرسور اسکرو چیست؟(قسمت دوم)
کمپرسور اسکرو چیست؟(قسمت دوم)
عوامل موثر بر قیمت کمپرسور اسکرو در بازار ایران

در تعیین قیمت کمپرسور اسکرو، عوامل زیادی دخیل هستند و می‌ توانند تاثیر چشمگیری در قیمت داشته باشند. یکی از این عوامل برند‌ها هستند. برندهای ساخت ایتالیا از اغلب برند‌ها قیمت بیشتری دارند و اما از طرف دیگر کیفیت آن‌ها بسیار عالی است. این امر به این دلیل است که کشور ایتالیا سابقه زیادی در تولید پمپ و کمپرسور های اسکرو دارد و یکی از اولین کشورهای صنعتی دنیاست که اقدام به تولید این دستگاه‌ها کرده است.

عامل دیگر موثر بر روی قیمت انواع کمپرسور اسکرو چیست؟ جواب، وجود واسطه‌ های فروش این دستگاه در بازار است. اگر دستگاه از این دست به آن دست منتقل شود تا به فروشنده برسد و هر کدام نیز سود اندکی بر روی محصول داشته باشند (که البته اندک هم نیست!)، تا دستگاه به شما برسد مبلغ زیادی به قیمت اصلی آن افزوده می‌شود، پس بهتر است از فروشگاهی خرید کنید که می‌دانید واسطه‌ ای نیست، یعنی وارد کننده مستقیم این دستگاه به کشور است.

قیمت کمپرسور اسکرو به ظرفیت و قدرت دستگاه نیز بستگی دارد، به گونه‌ای که هر چه قدرت و ظرفیت دستگاه بیشتر باشد، بالطبع هزینه آن کمپرسور نیز بیشتر خواهد شد. دلیل تفاوت قیمت در کمپرسورها کاربرد‌های متفاوت آن‌ها است و به نوع آن‌ها که کمپرسور روغنی باشند یا کمپرسور خشک بستگی دارد.

آدرس برق و صنعت امیری :

تهران، دماوند، جابان، جنب املاک امیری، برق و صنعت امیری

تلفن های برق و صنعت امیری :
۰۹۱۲۲۱۸۲۸۸۴
۰۹۱۰۲۱۸۲۸۸۴

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code