عملکرد کمپرسور و انواع مدل های آن
عملکرد کمپرسور از این لحاظ که فشار سیال را افزایش می دهند و باعث حرکت سیال داخل لوله میشوند مشابه پمپها می باشند.هوا قابل فشرده سازی است، می توان آن را متراکم کرد و از نیروی آن بهره برد که برای انجام این کار از دستگاه مکانیکی به نام کمپرسور استفاده می کنیم. این دستگاه با فشاری که به هوا یا گاز ( نیتروژن، اکسیژن و گازهای صنعتی دیگر ) وارد می کند باعث فشرده سازی و کاهش حجم آن می شود. این فشرده سازی باعث افزایش دمای سیال نیز می شود. اما در خروجی گاز متراکم شده از یک سیستم خنک کننده می گذرد که دمای آن را به دمای اولیه برمی گرداند.
کمپرسور چیست و نحوه کار آن چگونه است؟
سالهاست که در فرایندهای صنعتی از کمپرسور بهره می برند. استفاده مداوم از نیروی سیالات روز به روز کاربرد کمپرسور را افزایش داده است و به دستگاهی مفید و پرکاربرد در شاخه های مختلف از صنایع پیشرفته از جمله صنعت خودرو سازی، صنایع حمل و نقل، پتروشیمی، صنایع دفاعی، معدن، حتی در لوازم خانگی نیز مانند یخچال، کولر گازی، جاروبرقی، پمپ باد و غیره تبدیل شده است.
کاربرد های کمپرسور:
امروزه کاربردهای کمپرسوربسیار متنوع شده است می توان گفت که در همه جا از آن استفاده می شود.
آیا به این دقت کرده اید که به چه صورت می توان تایر ماشین را پر از هوا کرد. یا اینکه هوای داخل یخچال چگونه سرد می شود و یا کولر های گازی چگونه کار می کنند. اینها مثالهای ساده ای از کاربرد کمپرسور در صنعت می باشد.
اما وسعت کاربرد کمپرسورها بیشتر ازینها است. در خطوط انتقال گاز برای هدایت گاز در طول لوله ها به مسافتهای طولانی، در خودرو سازی برای فشرده کردن هوای وارد شده به سیلندر، موتورهای جت، در فراوریهای کاغذ سازی، نساجی و معدن و غذا سازی، در صنایع تاسیساتی مانند صنعت گاز، در سازه های صنعتی متحرک و حمل و نقل ریلی و دریایی و کاربردهای بسیار زیاد دیگر.
دسته بندی کمپرسورها :
چندین نوع دسته بندی برای کمپرسورهای باد وجود دارد اگر بخواهیم کمپرسورها را براساس ویژگی آنها دسته بندی کنیم به روش زیر خواهد بود:
- دسته بندی بر اساس ویژگی سیستم خنک سازی، که می تواند با استفاده از آب، روغن و یا هوا باشد.
- دسته بندی بر اساس ویژگی سیستم قدرت کمپرسور
- دسته بندی بر اساس ویژگی ساختار کمپرسور که به صورت هرمتیک، سمی هرمتیک و باز می باشد.
- دسته بندی بر اساس تعداد مرحله کاری که می تواند تک مرحله ای، دو مرحله ای و یا چند مرحله ای باشد.
- دسته بندی بر اساس ویژگی سرعت که سرعت آن ثابت و یا متغیر است.
اما کاملترین دسته بندی مربوط به نحوه کار کمپرسور می باشد. که این دسته بندی به روش زیر است :
- کمپرسور های جابجایی مثبت
- کمپرسور های دینامیکی
که خود دسته بندی هایی دارند که در ادامه توضیح داده شده اند.
کمپرسورهای جابجایی مثبت :
این نوع کمپرسور به این صورت عمل می کند که حجم تعیین شده ای از سیال وارد محفظه می شود سپس با کوچک کردن محفظه ی سیال فشار را روی آن افزایش می دهند و این کار باید به صورت متناوب انجام شود. این نوع کمپرسور به دو دسته تقسیم می شود:
- کمپرسور دورانی
- کمپرسور پیستونی یا ( رفتی و برگشتی )
کمپرسورهای Rotary Screw از بین انواع کمپرسورهای باد، کمپرسورهای Rotary Screw از طریق دو روتور داخلی کار می کنند که برای استفاده مستمر در اماکن ساختمانی بزرگتر طراحی شده اند. به این کمپرسور ها،کمپرسور صنعتی نیز گفته میشود.
نوع متداول کمپرسورهای جابجایی مثبت، کمپرسورهای Rotary Screw هستند که نیاز به خنک کاری ندارند، زیرا همه آنها مجهز به سیستم خنک کننده داخلی هستند و نیاز به نگهداری زیادی ندارند. آنها معمولاً ماشین هایی با اندازه بزرگ هستند که می توانند روغن کاری شوند یا بدون روغن کاری نیز فعالیت کنند.
در میان انواع کمپرسورهای باد، این نوع کمپرسورها از طریق دو روتور داخلی که در جهت های مخالف چرخش می کنند، انرژی تولید می کنند. هوا بین دو روتور مخالف به دام افتاده و فشار داخل محفظه را ایجاد می کند. به دلیل سیستم خنک کننده داخلی، این کمپرسورهای هوا برای استفاده مداوم طراحی شده اند و قدرت آنها از ۵ اسب بخار تا ۳۵۰ اسب بخار است.
کمپرسورهای Reciprocating Air
کمپرسورهای برگشت پذیر از طریق پیستونی درون یک سیلندر عمل می کنند که برای مکان های کوچکتر و استفاده غیر مداوم طراحی شده است.این نوع ازکمپرسورها Reciprocating Air هستند.
این دستگاهها معمولاً در مکان های کار کوچکتر مانند گاراژها و پروژه های ساخت منازل مشاهده می شود. بر خلاف کمپرسور پیچ دوار ، کمپرسور معکوس برای استفاده مداوم طراحی نشده است.
یک کمپرسور هوای معکوس دارای قطعات متحرک بیشتری نسبت به یک کمپرسور Rotary Screw است و این قسمت ها برای حرکت نرم تر روغن کاری می شوند.
این نوع از انواع کمپرسورهای هوا ، از طریق پیستونی درون سیلندر کار می کنند ، که هوا را برای ایجاد فشار ، فشرده و جابجا می کند. کمپرسورهای Reciprocating Air می توانند در تغییرات تک یا چند مرحله ای قرار بگیرند که این امر بر دامنه فشار آنها می تواند تأثیر بگذارد.
هنگامی که به فشار هوای بیشتری احتیاج دارید، کمپرسور باد چند مرحله ای راهکار مناسبی است. در حالی که کمپرسور های تک مرحله ای کار خود را برای پروژه های کوچکتر مانند نجاری و فلزکاری انجام می دهند، کمپرسورهای چند مرحله ای قدرت مورد نیاز برای ساخت و سازهای سنگین مانند مونتاژ خودرو و تعمیر و نگهداری را تأمین می کنند. کمپرسورهای برگشت پذیر چند مرحله ای می توانند تا ۳۰ اسب بخار قدرت داشته باشند.
کمپرسورهای پیستونی :
در این نوع کمپرسور که متداولترین نوع کمپرسور است، پیستونهایی وجود دارد که با حرکت رفت و برگشتی یک میلنگ به حرکت در می آیند. عامل حرکت این کمپرسورها موتورهای الکتریکی و یا موتور احتراق داخلی است.
کاربرد این کمپرسورها بسته به محدوده ی قدرت آن متفاوت است به عنوان مثال کمپرسور پیستونی با محدوده قدرت بالای ۱۰۰۰ اسب بخار در پتروشیمی و صنایع بزرگ متداول می باشد. و کمپرسور پیستونی با محدوده قدرت ۵ الی ۳۰ اسب بخار در صنعت خودرو سازی استفاده می شود. این کمپرسورهای پیستونی دارای دسته بندی دیافراگمی، دو مرحله ای و تک مرحله ای می باشند.
کمپرسورهای دورانی :
کمپرسورهای دورانی انواع مختلفی دارد از جمله کمپرسور اسکرو که در آن ماده مبرد یا سیال با یک جفت روتور پیچشی فشرده می شود و برای مقادیر بسیار کم سیال یا گاز نیز فشار بالایی تولید می کند این کمپرسور با مصرف کم انرژی به صورت مداوم می تواند کار می کند.
نوع دیگر کمپرسورهای دورانی، کمپرسور اسکرال می باشد که دارای دو حلزونی است که یکی ثابت و دیگری حول آن می چرخد و عمل فشرده سازی گاز مبرد را انجام می دهد. این کمپرسور قطعات کمی دارد و احتمال خرابی آن کم است به همین دلیل روز به روز در حال محبوب شدن است.
نوع دیگر کمپرسور دورانی، کمپرسور اسکرو روتاری است. در این کمپرسور کوچک و کم سر و صدا شیفتی وجود دارد که روی آن پره های زیادی قرار گرفته و با حرکت پره ها گاز داخل کمپرسور فشرده می شود.
کمپرسورهای دینامیکی :
در کمپرسورهای دینامیکی تغییری ناچیز در فشار ورودی باعث ایجاد تغییر در ظرفیت آن می شود. بنابراین در اثر شرایط بیرونی تغییر می کنند. در کمپرسورهای جابجایی مثبت جریان ثابت است اما در این کمپرسورها فشار ثابت می باشد و در دو نوع محوری و شعاعی موجود می باشند طرح محوری آن کمپرسور توربینی یا توربینی شعاعی نام دارد و طرح شعاعی آن به گریز از مرکز معروف است.
کمپرسورهای گریز از مرکز :
عملکرد کمپرسورهای گریز از مرکز به این صورت است که این دستگاه دارای یک دیسک چرخشی یا پروانه است که هوا را با استفاده از پره های شعاعی که در داخل آن وجود دارد به داخل پروانه دواری وارد می شود سپس هوا با فشار به بیرون پرتاب می گردد.
این کمپرسور انرژی جنبشی را به فشار استاتیک تبدیل می کند در حین انجام کار دمای هوا یا گاز افزایش چشمگیری پیدا می کند بنابراین در بین مراحل انجام کار باید خنک کاری انجام شود. قدرت این کمپرسورها معمولا از ۱۰۰ اسب بخار تا ۱۰۰۰ اسب بخار می تواند باشد. کاربرد اینها بیشتر در پتروشیمی، پالایشگاه های نفتی و کارخانه های شیمیایی است.
کمپرسورهای محوری:
عملکرد کمپرسور محوری به این صورت است که در این کمپرسورها سیال از میان پره های ثابت و پره های متحرک جریان پیدا می کند و همزمان انرژی جنبشی را به فشار تبدیل کرده و سرعت آن را افزایش می دهد.
این دستگاه جریان پیوسته دارد و برای متراکم کردن حجم بالایی از سیال بسیار مناسب است و راندمان بالایی دارد بنابراین بیشتر در موتورهای کشتی با سرعت بالا، موتورهای جت، پست های برق و توربین های گازی و غیره استفاده می شود.
آدرس برق و صنعت امیری :
تهران، دماوند، جابان، جنب املاک امیری، برق و صنعت امیری
تلفن های برق و صنعت امیری :
۰۹۱۲۲۱۸۲۸۸۴
۰۹۱۰۲۱۸۲۸۸۴